Svar: Må min søn få pandekager med kanel og honning?
30. januar 2019
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine præcise spørgsmål :)
Det lyder lækkert med pandekager en gang imellem... men ...
Honning anbefales ikke til børn under 1 år. Det skyldes, at honning kan medføre sygdommen botulisme (pølseforgiftning), der er en meget alvorlig madforgiftning, som skyldes giftstoffer fra den sporedannende bakterie Clostridium botulinum. Giftstofferne kaldes også neurotoksiner og disse kan optages i nervesystemet og give lammelser af kroppens muskler. I Danmark er der i perioden 1995-2017 registreret 0-2 botulismetilfælde om året, så det er en sjælden sygdom, men ikke desto mindre skal den tages alvorligt.
Større børn og voksne bliver normalt ikke syge af at indtage honning og de bakteriespore, som honning kan indeholde, men hos børn under 1 år er fordøjelseskanalen andeles og her kan sporerne omdannes til de giftproducerende bakterier.
Sporerne bliver ikke slået ihjel, selvom du varmebehandler ved f.eks. at koge eller stege, og derfor bør børn under 1 år ikke tilbydes honning - ej heller på eller i pandekager.
Med hensyn til kanel, så er der også nogle retningslinjer her. Kanel indeholder kumarin, som kan give leverskader. Moderate mængder kanel er ikke sundhedsskadeligt, men det kan være problematisk at spise for meget kanel - og det er især problematisk for børn under 2 år.
Det tolerable daglige indtag (TDI) for kumarin er af den Europæiske fødevaresikkerhedsautoritet /EFSA) fastsat til 0-0.1 mg/kg/legemsvægt.
Det betyder i praksis, at et 1 årigt barn, der får en kvart teskefuld kanel på f.eks. havregrøden eller i pandekagerne ca. 4 gange om ugen, vil få en lille overskridelse af det tolerabel daglige indtag for kumarin. Der skal således ikke ret store mængder til, før indtaget bliver for højt for et lille barn.
Man kan købe Ceylonkanel i stedet for Kassiakanel - det er dog noget dyrere og kan have en lidt anderledes smag. Ceylonkanel er det man også kalder ægte kanel og det indeholder ikke ret meget Kumarin, hvor indholdet i Kassiakanel er betydeligt højere. Kassiakanel er det mest almindelige kanel i DK, og det der ofte bruges i bagværk, te, morgenmadsprodukter og lignende....
Så.. ud fra ovenstående, så vil jeg ikke anbefale, at du giver din dreng honning, og jeg vil heller ikke anbefale, at du bruger kanel i alle pandekager. I stedet vil det være en god idé, hvis du kan søde med lidt sukker, måske lidt vanilje eller i stedet komme lidt frisk frugtmos eller bærmos på pandekagerne før servering, hvis du skønner, at det er nødvendigt med ekstra sødme :) De indeholder jo allerede banan, så måske kan de spises uden både honning og kanel...
Med hensyn til æg, så må din dreng gerne få æg. Æg kan fra 6 månedersalderen gives som del af en varieret kost, og du kan give hårdkogt æg og også bruge æg i farsretter, postejer og æggepandekager og lignende. Anden brug af æg anbefales ikke - og hvis du gerne vil lave røræg eller laver omelet eller lignende, hvor ægget ikke bliver varmet helt igennem, så anbefales det, at du bruger pasteuriserede æg.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske