Svar: Må min søn få pandekager med kanel og honning?

30. januar 2019

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og fine præcise spørgsmål :)

Det lyder lækkert med pandekager en gang imellem... men ...

Honning anbefales ikke til børn under 1 år. Det skyldes, at honning kan medføre sygdommen botulisme (pølseforgiftning), der er en meget alvorlig madforgiftning, som skyldes giftstoffer fra den sporedannende bakterie Clostridium botulinum. Giftstofferne kaldes også neurotoksiner og disse kan optages i nervesystemet og give lammelser af kroppens muskler. I Danmark er der i perioden 1995-2017 registreret 0-2 botulismetilfælde om året, så det er en sjælden sygdom, men ikke desto mindre skal den tages alvorligt.

Større børn og voksne bliver normalt ikke syge af at indtage honning og de bakteriespore, som honning kan indeholde, men hos børn under 1 år er fordøjelseskanalen andeles og her kan sporerne omdannes til de giftproducerende bakterier.

Sporerne bliver ikke slået ihjel, selvom du varmebehandler ved f.eks. at koge eller stege, og derfor bør børn under 1 år ikke tilbydes honning - ej heller på eller i pandekager.

Med hensyn til kanel, så er der også nogle retningslinjer her. Kanel indeholder kumarin, som kan give leverskader. Moderate mængder kanel er ikke sundhedsskadeligt, men det kan være problematisk at spise for meget kanel - og det er især problematisk for børn under 2 år.

Det tolerable daglige indtag (TDI) for kumarin er af den Europæiske fødevaresikkerhedsautoritet /EFSA) fastsat til 0-0.1 mg/kg/legemsvægt.

Det betyder i praksis, at et 1 årigt barn, der får en kvart teskefuld kanel på ...

Annonce

... f.eks. havregrøden eller i pandekagerne ca. 4 gange om ugen, vil få en lille overskridelse af det tolerabel daglige indtag for kumarin. Der skal således ikke ret store mængder til, før indtaget bliver for højt for et lille barn.

Man kan købe Ceylonkanel i stedet for Kassiakanel - det er dog noget dyrere og kan have en lidt anderledes smag. Ceylonkanel er det man også kalder ægte kanel og det indeholder ikke ret meget Kumarin, hvor indholdet i Kassiakanel er betydeligt højere. Kassiakanel er det mest almindelige kanel i DK, og det der ofte bruges i bagværk, te, morgenmadsprodukter og lignende....

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Så.. ud fra ovenstående, så vil jeg ikke anbefale, at du giver din dreng honning, og jeg vil heller ikke anbefale, at du bruger kanel i alle pandekager. I stedet vil det være en god idé, hvis du kan søde med lidt sukker, måske lidt vanilje eller i stedet komme lidt frisk frugtmos eller bærmos på pandekagerne før servering, hvis du skønner, at det er nødvendigt med ekstra sødme :) De indeholder jo allerede banan, så måske kan de spises uden både honning og kanel...

Med hensyn til æg, så må din dreng gerne få æg. Æg kan fra 6 månedersalderen gives som del af en varieret kost, og du kan give hårdkogt æg og også bruge æg i farsretter, postejer og æggepandekager og lignende. Anden brug af æg anbefales ikke - og hvis du gerne vil lave røræg eller laver omelet eller lignende, hvor ægget ikke bliver varmet helt igennem, så anbefales det, at du bruger pasteuriserede æg.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.